Malý princ
Malý princ – Antoine de Saint-Exupéry
LITERÁRNÍ TEORIE
Literární druh a žánr:
epika, filozofická pohádka, alegorická novela
Literární směr:
francouzská meziválečná a válečná literatura, poprvé vydáno 1943 v New Yorku (francouzsky i anglicky); patří k moderní světové próze, ovlivněno existencialismem a humanismem
Slovní zásoba:
jazyk je jednoduchý, poetický, obrazný, plný metafor, symbolů, přirovnání, krátké věty, dialogy i monology, dětská perspektiva
Figury a tropy:
metafora (růže, liška, hvězdy), symbol (malý princ, planeta, had), personifikace (liška, květina), přirovnání, alegorie (kritika dospělých), opakování
Rytmus, verš, rým:
psáno prózou, rytmus určen střídáním dialogů, popisů a filozofických úvah
Vypravěč (lyrický subjekt):
ich-forma, vypravěčem je pilot (autorův alter ego), příběh je vyprávěn retrospektivně
Stylistická charakteristika textu:
jednoduchý, poetický jazyk, krátké kapitoly, filozofické úvahy, dětská logika, symbolika, střídání dialogů a popisů
Postavy:
- MALÝ PRINC: dítě z jiné planety, čistý, upřímný, zvídavý, hledá smysl života a lásky
- PILOT: vypravěč, dospělý, který si uchoval dětskou duši, ztroskotá na Sahaře
- RŮŽE: symbol lásky, jedinečnosti, křehkosti
- LIŠKA: moudrá, učí malého prince o přátelství a odpovědnosti
- HAD: symbol smrti a návratu domů
- KRÁL, DOMÝŠLIVEC, PIJAN, BYZNESMEN, ZAPALOVAČ, ZEMĚPISec: obyvatelé ostatních planet, představují různé lidské vlastnosti
Děj:
Pilot havaruje na Sahaře, kde potkává malého prince z jiné planety. Malý princ vypráví o své cestě po planetách a setkáních s různými postavami, které symbolizují lidské slabosti. Nejvíce mu chybí jeho růže, kterou opustil. Na Zemi se setká s liškou, která ho naučí, co je to přátelství a odpovědnost. Nakonec se malý princ rozhodne vrátit na svou planetu, což znamená jeho smrt v lidském světě, ale návrat domů v duchovním smyslu.
Kompozice:
rámcová kompozice (pilotův příběh a princovy příběhy), chronologická s retrospektivními vložkami, krátké kapitoly
Prostor a čas:
různé planety, poušť Sahara, neurčitá současnost (doba autorova života)
Význam sdělení (hlavní myšlenky, motivy):
kritika dospělých, důležitost dětské fantazie, přátelství, láska, odpovědnost, hledání smyslu života, motivy: dětství, samota, smrt, návrat domů, jedinečnost
LITERÁRNÍ HISTORIE – společensko-historické pozadí vzniku
Dobové vnímání díla a jeho proměny:
zpočátku přijímáno jako dětská kniha, brzy uznáno jako filozofické dílo pro dospělé, dnes jedna z nejpřekládanějších a nejčtenějších knih světa
Dobová kritika díla a její proměny:
chváleno pro poetiku, hloubku a humanismus, inspirace pro další autory, časté adaptace (divadlo, film, výtvarné umění)
Aktuálnost tématu a zpracování díla:
nadčasové poselství o lásce, přátelství a smyslu života, stále aktuální, oblíbené u dětí i dospělých
Srovnání s vybraným literárním dílem:
srovnatelné s Carrollovou Alenkou v říši divů (fantazie, symbolika), Exupéryho Citadelou (filozofické úvahy), nebo s pohádkami Hanse Christiana Andersena
Známí autoři stejné doby a spojení s autorem:
- Jean-Paul Sartre (existencialismus, filozofie)
- Albert Camus (existencialismus, próza)
- Romain Rolland (francouzská literatura, humanismus)
- Marcel Proust (moderní próza)
- Hans Christian Andersen (pohádky, symbolika)